Centre d’Archives en Philosophie, Histoire et Édition des Sciences
Édition

Arabic Sciences and Philosophy : A historical journal

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  • Rédacteur en chef / Executive Editor : Marwan Rashed (Sorbonne Université, Paris)
  • Secrétaire de rédaction / Assistant Editor : Erwan Penchèvre (CNRS, Paris)
  • Comité de lecture / Advisory Editorial Board : Mohammed Abattouy (Arab Center for Research and Policy Studies, Doha), Peter Adamson (University of Munich), Amos Bertolacci (Scuola Normale Superiore, Pisa), Cécile Bonmariage (University of Louvain-la-Neuve), Ziad Bou Akl (École pratique des hautes études, Paris), Charles Butterworth (University of Maryland), Cristina Cerami (CNRS, Paris), Pascal Crozet (CNRS, Paris), Vincenzo De Risi (CNRS, Paris), Silvia Di Vincenzo (IMT School for Advanced Studies, Italy), Khaled El-Rouayheb (Harvard University), Resianne Fontaine (University of Amsterdam), Nadja Germann (University of Freiburg), Frank Griffel (Yale University, USA), Pauline Koetschet (CNRS, Aix-en-Provence), Andreas Lammer (Radboud University Nijmegen, Pays-Bas), F. Jamil Ragep (McGill University), Richard Sorabji (King’s College, London), Tony Street (Faculty of Divinity, Cambridge), Sophia Vasalou (University of Birmingham), Robert Wisnovsky (McGill University)

Présentation / Presentation

La revue Arabic Sciences and Philosophy : A historical journal est publiée par Cambridge University Press avec le concours du CNRS, et elle paraît depuis 1991. Animée, dès sa création, par un comité de lecture international, elle consolide les normes de rigueur qui se font jour dans nos disciplines, permet à de jeunes chercheurs de faire connaître leurs travaux, et ouvre le domaine aux disciplines connexes. Les numéros parus témoignent de la fidélité à ces objectifs.

Chaque article est soumis, anonymement, à deux lecteurs choisis au sein du comité de lecture ou en dehors lorsque le thème de l’article l’exige. S’il y a désaccord entre les deux experts, un troisième avis est demandé. Le comité de rédaction attache la plus grande importance à la présentation matérielle des articles : les auteurs, leur institution de rattachement et leur adresse sont indiqués au début de chaque article. Ces indications sont suivies par des résumés en anglais et en français. Les instructions aux auteurs, résumées en 3e de couverture, assurent l’uniformité de présentation des articles.

Nous devons insister sur un autre point : l’équilibre entre les articles rédigés en français et les articles rédigés en anglais. Arabic Sciences and Philosophy a reçu dès ses premiers numéros un accueil favorable de la critique, comme le montrent les comptes rendus de Nature (vol. 353, 3 octobre 1991) et de British book news (février 1992).

Actuellement, la Société Internationale d’Histoire des Sciences et de la Philosophie Arabes et Islamiques (SIHSPAI) et le Centre d’Histoire des Sciences et des Philosophies Arabes et Médiévales (CHSPAM, laboratoire SPHERE, UMR 7219) sont fortement représentés au sein des instances de la revue. L’adhésion à la SIHSPAI comprend l’abonnement à la revue.

La revue repose sur la collaboration entre le CAPHÉS (UAR 3610), le CHSPAM et le Centre Léon Robin (UMR 8061) ; son secrétariat de rédaction, localisé au CAPHÉS, est assuré par Erwan Penchèvre, IE CNRS. L’édition est double et simultanée, papier et électronique. Les tables des matières et les résumés en anglais et en français de tous les articles parus depuis 1991 sont disponibles en ligne en accès ouvert auprès de CUP (www.cambridge.org/asp). Le modèle commercial suivi par CUP est de type « hybride ». Les auteurs peuvent choisir de payer des frais de publication (APC) pour mettre en ligne leur article en accès ouvert dès parution ; sinon, l’article n’est pas en accès ouvert, mais l’auteur peut néanmoins déposer la version acceptée de son article en archive ouverte (HAL, arXiv,…), avant même sa parution papier.

Arabic Sciences and Philosophy: A historical journal is published by Cambridge University Press with the support of the CNRS, and has been published since 1991. Since its inception, it has been guided by an international advisory editorial board, consolidating the standards of rigor that are emerging in our disciplines, allowing young researchers to make their work known, and opening the field to related disciplines. The issues published testify to the fidelity to these objectives.

Each article is submitted, anonymously, to two readers chosen within the advisory editorial board or outside when the theme of the article requires it. If there is a disagreement between the two experts, a third opinion is requested. The editorial board attaches the greatest importance to the material presentation of the articles: the authors, their institution and their address are indicated at the beginning of each article. These indications are followed by abstracts in English and French. The instructions to authors, summarized on the back cover, ensure uniformity of presentation of the articles.

Another point that must be stressed is the balance between articles written in French and articles written in English. Arabic Sciences and Philosophy has been critically acclaimed since its first issues, as shown by reviews in Nature (vol. 353, 3 October 1991) and British book news (February 1992).

Currently, the International Society for the History of Arabic and Islamic Science and Philosophy (SIHSPAI) and the Centre d’Histoire des Sciences et des Philosophies Arabes et Médiévales (CHSPAM, Paris, SPHERE laboratory, CNRS UMR 7219) are strongly represented in the journal’s bodies. Membership in the SIHSPAI includes a subscription to the journal.

The journal is based on the collaboration between the CAPHÉS (Paris, CNRS UAR 3610), the CHSPAM and the Centre Léon Robin (Paris, CNRS UMR 8061); its editorial secretariat, located at the CAPHÉS, is provided by Erwan Penchèvre. The edition is double and simultaneous, paper and electronic. Tables of contents and abstracts in English and French of all articles published since 1991 are available online in open access from CUP (www.cambridge.org/asp). The business model followed by CUP is a “hybrid” one. Authors can choose to pay article processing charges (APC) to make their article available online in open access as soon as it is published; otherwise, the article is not in open access, but the author can nevertheless deposit the accepted version of the article in an open archive (HAL, arXiv,…), even before its paper publication.

Instructions aux auteurs / Instructions to authors

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Tables des matières / Tables of contents

33:2 (2023)

  • El-Rouayheb (Khaled), « “Subject generality” and distribution in medieval Arabic syllogistic », doi
  • Mousavian (Seyed N.), « Avicenna on the impossibilia: The Letter on the soul revisited », doi
  • Hoki (Yu), « Cross-reference between logic and psychology in Ibn Sīnā’s theory of experience (taǧriba) », doi
  • Daşdemir (Yusuf), « A fifteenth-century Ottoman solution to the liar paradox by Ḫaṭībzāde Muḥyiddīn », doi
  • Bamballi (Nicolás), « Note: A Greek scholium in the corpus Gabirianum », doi

33:1 (2023)

  • Brémond (M.), « De Simplicius à Ḥunayn: La transmission d’une doxographie dans les résumés au traité Sur les Éléments de Galien », doi
  • Rashed (R.), « Ibn al-Hayṯam, Sur le miroir ardent parabolique », doi
  • Di Vincenzo (S.), « The missing logic: Traces of a lost book on hypothetical syllogistic in Avicenna’s Risāla mūǧaza fī uṣūl al-manṭiq », doi
  • Awad (A. A.), « Al-Rāzī on the theologians’ materialism », doi
  • Schick (S.), « After the Enlightenment: The rediscovery of Averroes by Tiedemann and Herder », doi

32:2 (2022)

  • Alpina (T.), « Exercising impartiality to favor Aristotle: Avicenna and “the accomplished anatomists” (aṣḥāb al-tašrīḥ al-muḥaṣṣilūna) », doi
  • Hennig (B.), « Avicenna on human self-intellection », doi
  • Hullmeine (P.), « Correcting Ptolemy and Aristotle: Ibn al-Ṣalāḥ on mistakes in the Almagest, On the Heavens, and Posterior Analytics », doi
  • Payen (N.), « Essay-review: Meyssa Ben Saâd, Ordonner la diversité du vivant dans le Kitāb al-ḥayawān d’al-Ǧāḥiẓ (776-868). Zoologie et connaissance du vivant dans les sciences arabes médiévales (Brussels, 2022) », doi

32:1 (2022)

  • Rashed (R.), « Pseudo-Euclide, Pseudo-Ptolémée et Thiasos: Sur les miroirs », doi
  • Chatti (S.), « On some ambiguities in Ibn Sīnā’s analysis of the quantified hypothetical propositions », doi
  • Klinger (D.), « Rereading Metaphysics E2-3: Aristotle’s argument against determinism, and how Averroes twisted it in his Long Commentary », doi

31:2 (2021)

  • Borroni (M.), Boselli (V.), « Hydraulics and hydrology in a passage of the Kitāb al-āṯār al-bāqiya by al-Bīrūnī », doi
  • Esmaeili (M. J.), « The sciences of the ancients and their divisions / Aqsām ʿulūm al-awāʾil: A text attributed to Avicenna, an edition with a brief introduction », doi
  • Das (A. R.), « Paul Kraus, Richard Walzer, and Galen’s Com. Tim. », doi
  • Rashed (M.), « Note: Un témoin arabe du fragment 2 de Boéthos de Sidon et le problème du rapport chronologique entre Andronicos et Boéthos », doi
  • Bamballi (N.), « Note: Boethus fr. 44 Rashed », doi
  • Janssens (J.), « Essay-review: Avicenna, Fī al-ʾumūr al-kulliyya min ʿilm al-ṭibb, ed. Najafgholi Habibi (Hamadan, 2018) », doi

31:1 (2021)

  • Eckart (A.), « Using the Galaxy as a tool for spatial and temporal orientation during the early Islamic period and up to the 15th century », doi
  • Mahdavi (Y.), « ʾAbū Saʿīd al-Siǧzī and the “Structure of the orbs,” the earliest known work on hayʾa », doi
  • Zarepour (M. S.), « Avicenna on grasping mathematical concepts », doi
  • Calma (D.), « Al-ʿaql dans la tradition latine du Liber de causis », doi
  • Hamouda (L.), Hachaichi (Y.), « Note sur l’extraction de la racine carrée d’un entier chez Ibn al-Hayṯam et comparaison avec al-Baġdādī », doi

30:2 (2020)

  • Connelly (C.), « Ḥunayn ibn Isḥāq’s conception of his reading public according to a previously unpublished letter », doi
  • Rashed (M.), « Abū Hāšim al-Ǧubbāʾī, algèbre et inférence », doi
  • Benevich (F.), « Perceiving things in themselves : Abū al-Barakāt al-Baġdādī’s critique of representationalism », doi
  • Dupont (A.-L.), « Essay-review. Ahmad S. Dallal, Islam without Europe : Traditions of reform in eighteenth-century Islamic thought (2018) », doi

30:1 (2020)

  • Brenet (J.-B.), « Relation as key to God’s knowledge of particulars in the Tahāfut al-tahāfut and the Ḍamīma : A cross-talk between Averroes, al-Ġazālī and Avicenna », doi
  • Rashed (R.), Penchèvre (E.), « Ibn al-Haytham et le mouvement d’enroulement », doi
  • Raynaud (D.), « On the Latin source of the Italian version of Alhacen’s De aspectibus (Vat. Lat. 4595) », doi
  • Käs (F.), « Book-review. Abū Bakr al-Rāzī, Doutes sur Galien, introduction, edition and French translation by Pauline Koetschet (2019) », doi

29:2 (2019)

  • Rashed (R.), « Égalité et congruence : Ibn al-Haytham, Ibn Sinā, al-Ṭūsī », doi
  • Harvey (E.), « Avicenna’s influence on Maimonides’ “Epistle on astrology” », doi
  • Jacobsen Ben Hammed (N.), « As drops in their sea : Angelology through ontology in Faḫr al-Dīn al-Rāzī’s Al-maṭālib al-ʿāliya », doi
  • Von Doetinchem De Rande (R. A.), « An exceptional sage and the need for the messenger : The politics of fiṭra in a 12th-century tale », doi
  • Andreas (E.), « Ibn Raḥīq’s text on the Milky Way : Perception of the Milky Way in the early Islamic society », doi
  • Vaulx d’Arcy (G. de), « Aḥmad b. al-Ṭayyib al-Saraḫsī, réviseur de l’Introduction arithmétique de Nicomaque de Gérase, et rédacteur des Rasāʾil iḫwān al-Ṣafāʾ », doi
  • Käs (F.), « Book-review. Raggetti Lucia, ʿĪsā ibn ʿAlī’s Book on the useful properties of animal parts : Edition, translation and study of a fluid tradition (2018) », doi

29:1 (2019)

  • Nikfahm-Khubravan (S.), Ragep (J.), « The Mercury models of Ibn al-Šāṭir and Copernicus », doi
  • Rashed (R.), « Démonstration par l’absurde ou démonstration directe : Al-Sijzī, sur l’incommensurabilité de la diagonale avec le côté », doi
  • Bekli (M. R.), Chadou (I.), Aissan (D.), « Théorie des comètes et observations inédites en Occident musulman », doi
  • Chatti (S.), « The logic of Avicenna between Al-qiyās and Manṭiq al-mašriqiyyīn », doi
  • Penchèvre (E.), « Un lemme d’analyse dont use Ibn al-Haytham en gnomonique, dioptrique et cinématique céleste », doi

28:2 (2018)

  • Rashed (M.), « Chose, item et distinction : l’“homme volant” d’Avicenne avec et contre Abū Hāšim al-Ǧubbāʾī », doi
  • Alpina (T.), « The soul of, the soul in itself, and the Flying Man experiment », doi
  • Maghsoudlou (S.), « The status of the spirit in al-Mustamlī al-Buḫārī’s Šarḥ al-taʿarruf : Case study of the interrelationships of Ḥanafite sufism, Sunnī kalām and Avicennism in the fifth/eleventh century Transoxiana », doi
  • Adamson (P.), « The simplicity of self-knowledge after Avicenna », doi
  • Gutas (Dimtri), « Essay-review. A new “edition” of Ḥunayn’s Risāla », doi

28:1 (2018)

  • Eckart (A.), « The early great debate : A comment on Ibn al-Haytham’s work on the location of the Milky Way with respect to the Earth », doi
  • Di Vincenzo (S.), « Early exegetical practice on Avicenna’s Šifāʾ : Faḫr al-Dīn al-Rāzī’s Marginalia to Logic », doi
  • Rahman (S.) et Iqbal (M.), « Unfolding parallel reasoning in Islamic jurisprudence : Epistemic and dialectical meaning in Abū Isḥāq al-Shīrāzī’s system of co-relational inferences of the occasioning factor », doi
  • Tahiri (H.), « When the present misunderstands the past : How a modern Arab intellectual reclaimed his own heritage », doi
  • Biard (J.), « Essay-review. Rejet, fascination, utilisation : La Renaissance et la pensée arabe », doi

27:2 (2017)

  • Gamini (A.-M.), « Quṭb al-Dīn al-Shīrāzī and the development of non-Ptolemaic planetary modeling in the 13th century », doi
  • Adamson (P.), « Fakhr al-Dīn al-Rāzī on place », doi
  • Benevich (F.), « Fire and heat : Yaḥyā b. ʿAdī and Avicenna on the essentiality of being substance or accident », doi
  • Faruque (M. U.), « Mullā Ṣadrā on the problem of natural universals », doi

27:1 (2017)

  • Menn (S.), Wisnovsky (R.), « Yaḥyā ibn ʿAdī and Ibrāhīm ibn ʿAdī : On whether body is a substance or a quantity. Introduction, editio princeps and translation », doi
  • Koetschet (P.), « Abū Bakr al-Rāzī et le signe : Fragment retrouvé d’un traité logique perdu », doi
  • Mattila (J.), « The ethical progression of the philosopher in al-Rāzī and al-Fārābī », doi
  • Mensia (M. A.), « Al-Fārābī et la science des uṣūl al-fiqh », doi

26:2 (2016)

  • Penchèvre (E.), « Vénus selon Ibn al-Šāṭir », doi
  • Ahmed (A. Q.), « The reception of Avicenna’s theory of motion in the twelfth century », doi
  • Thiele (J.), « Conceptions of self-determination in fourth/tenth-century Muslim theology : Al-Bāqillānī’s theory of human acts in its historical context », doi
  • Muhtaroglu (N.), « Al-Bāqillānī’s cosmological argument from agency », doi
  • Belhaj (A.), « Ādāb al-baḥth wa-al-munāẓara : The neglected art of disputation in later medieval Islam », doi
  • Zonta (M.), Freudenthal (G.), « Notes on “Some notes on ‘Avicenna among medieval Jews’” by professor Steven Harvey », doi

26:1 (2016)

  • Freudenthal (G.), Fontaine (R.), « Philosophy and medicine in Jewish Provence, anno 1199 : Samuel ibn Tibbon and Doeg the Edomite translating Galen’s Tegni », doi
  • Freudenthal (G.), « Samuel ibn Tibbon as the author of Melaḵah qeṭanah, the Hebrew translation from Arabic of Galen’s Tegni : Probes into the evolution of his philosophical terminology », doi
  • Chatti (S.), « Existential import in Avicenna’s modal logic », doi
  • Alwishah (A.), « Avicenna on animal self-awareness, cognition and identity », doi
  • De Haan (D. D.), « Where does Avicenna demonstrate the existence of God ? », doi
  • Polloni (N.), « Gundissalinus on necessary being : Textual and doctrinal alterations in the exposition of Avicenna’s Metaphysica », doi
  • Halper (Y.), « Dialecticians and dialectics in Averroes’ Long Commentary on gamma 2 of Aristotle’s Metaphysics », doi

25:2 (2015)

  • Koetschet (P.), « Galien, al-Rāzī, et l’éternité du monde : Les fragments du traité Sur la démonstration, IV, dans les Doutes sur Galien », doi
  • Adamson (P.), « Miskawayh on pleasure », doi
  • El-Rayes (W.), « An ambiguous beginning : Al-ẓāhir wa-al-bāṭin in Ibn Khaldūn’s preface to the Muqaddima », doi
  • Harvey (S.), « Some Notes On “Avicenna among medieval Jews” », doi
  • Sinai (N.), « Al-Suhrawardī on mirror vision and suspended images (muthul muʿallaqa) », doi
  • Doyen (A.), Pietquin (P.), « André Allard 1937-2014 », doi

25:1 (2015)

  • Rashed (R.), Papadopoulos (A.), « On Menelaus’ Spherics III.5 in Arabic mathematics, II : Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī and Ibn Abī Jarrāda », doi
  • Bos (G.), Langermann (Y. T.), « An epitome of Galen’s On the elements ascribed to Ḥunayn ibn Isḥāq », doi
  • Dhanani (A.), « The impact of Ibn Sīnā’s critique of atomism on subsequent kalām discussions of atomism », doi
  • Di Donato (S.), « Le Kitāb al-kašf ʿan manāhiğ al-adilla d’Averroès : Les phases de la rédaction dans les discours sur l’existence de dieu et sur la direction, d’après l’original arabe et la traduction hébraïque », doi
  • Abgrall (P.), « Les débuts de la projection stéréographique : Conception et principes », doi

24:2 (2014)

  • Auffret (T.), « Serenus d’Antinoë dans la tradition gréco-arabe des Coniques », doi
  • Karimullah (K.), « Alfarabi on conditionals », doi
  • Kaya (M. C.), « In the shadow of “prophetic legislation” : The venture of practical philosophy after Avicenna », doi
  • Rahman (S.), Granström (J.), Salloum (Z.), « Ibn Sīnā’s approach to equality and unity », doi
  • Langermann (Y. T.), « Abdelhamid Ibrahim Sabra 1924-2013 », doi

24:1 (2014)

  • Rashed (R.), Papadopoulos (A.), « On Menelaus’ Spherics III.5 in Arabic mathematics, I : Ibn ʿIrāq », doi
  • Cooper (G. M.), « Rational and empirical medicine in ninth-century Baghdad : Qusṭā ibn Lūqā’s questions on the critical days in acute illnesses », doi
  • Forcada (M.), « Ibn Bājja on taṣawwur and taṣdīq : Science and psychology », doi
  • Tawara (A.), « Avicenna’s denial of life in plants », doi
  • Cabo-González (A.), « The study of the evolution of fruits preservation techniques in the Iberian peninsula through the agronomic Andalusian works, their Roman antecedents and posterior footprint in the Renaissance », doi
  • Provençal (P.), « Marine biological report in the Nuḫbat al-dahr fī ʿaǧāʾib al-barr wa-al-baḥr », doi

23:2 (2013)

  • Shihadeh (A.), « The argument from ignorance and its critics in medieval Arabic thought », doi
  • Vahabzadeh (B.), « Le commentaire d’Ibn Muʿāḏ sur le concept de rapport », doi
  • Lameer (J.), « Avicenna’s concupiscence », doi
  • Wakelnig (E.), « Al-Anṭākī’s use of the lost Arabic version of Philoponus’ Contra Proclum », doi
  • Sasaki (C.), « Essay-review. D’al-Khwārizmī à Descartes », doi

23:1 (2013)

  • Arnzen (R.), « Proclus on Plato’s Timaeus 89e3-90c7 », doi
  • Gamini (A.), Hamedani (H.), « Al-Shīrāzī and the empirical origin of Ptolemy’s equant in his model of the superior planets », doi
  • Neria (C. M.), « Al-Fārābī’s lost commentary on the Ethics : New textual evidence », doi
  • Ibrahim (M. R.), « Immediate knowledge according to al-Qāḍī ʿAbd al-Jabbār », doi
  • Al-Salimi (A.), « Early Ibāḍī theological arguments on atoms and accidents », doi
  • Aradi (N.), « The origins of the kalām model of discussion on the concept of tawḥīd », doi
  • Rashed (R.), « Essay-review. Linguistique arabe », doi

22:2 (2012)

  • Adouhane (Y.), « Al-Miklātī, a twelfth century Ašʿarite reader of Averroes », doi
  • Mensia (M. A.), « Regards d’Ibn Rushd sur al-Juwaynī : Questions de méthode », doi
  • Freudenthal (G.), Zonta (M.), « Avicenna among medieval Jews : The reception of Avicenna’s philosophical, scientific and medical writings in Jewish cultures, east and west », doi

22:1 (2012)

  • Rashed (R.), « L’angle de contingence : Un problème de philosophie des mathématiques », doi
  • Ighbariah (A.), « Between logic and mathematics : Al-Kindī’s approach to the Aristotelian categories », doi
  • El-Rouayheb (K.), « Post-Avicennan logicians on the subject matter of logic : Some thirteenth- and fourteenth-century discussions », doi
  • Gleede (B.), « Creatio ex nihilo – a genuinely philosophical insight derived from Plato and Aristotle ? Some notes on the Treatise on the harmony between the two sages », doi
  • Bellosta (H.), « De l’usage des coniques chez Ibrāhīm ibn Sinān », doi
  • Vandoulakis (I.), « Essay-review. The readings of Apollonius’ On the cutting off of a ratio », doi
  • Rashed (R.), « Hélène Bellosta 1946-2011 », doi

21:2 (2011)

  • Janos (D.), « Moving the orbs : Astronomy, physics, and metaphysics, and the problem of celestial motion according to Ibn Sīnā », doi
  • Brenet (J.), « S’unir à l’intellect, voir Dieu : Averroès et la doctrine de la jonction au cœur du thomisme », doi
  • Vagelpohl (U.), « In the translator’s workshop », doi
  • Montada (J.), « Essay-review. Philologia ancilla philosophiæ », doi
  • Cerami (C.), « Essay-review. Corps et continuité : Remarques sur la “nouvelle” physique d’Averroès », doi

21:1 (2011)

  • Moussa (A.), « Mathematical methods in Abū al-Wafāʾ’s Almagest and the qibla determinations », doi
  • Hansberger (R.), « Plotinus Arabus rides again », doi
  • Abbès (M.), « Le statut de la raison pratique chez Avempace », doi
  • Forcada (M.), « Ibn Bājja on medicine and medical experience », doi
  • Lettinck (P.), « Science in adab literature », doi

20:2 (2010)

  • Szpiech (R.), « In search of Ibn Sīnā’s “Oriental philosophy” in medieval Castile », doi
  • Rashed (R.), al-Houjairi (M.), « Sur un théorème de géométrie sphérique : Théodose, Ménélaüs, Ibn ʿIrāq et Ibn Hūd », doi
  • Barontini (M.), Tonietti (T.), « ʿUmar al-Khayyām’s contribution to the Arabic mathematical theory of music », doi
  • Yaqub (A. M.), « Al-Ġazālī’s philosophers on the divine unity », doi

20:1 (2010)

  • Rashed (R.), « Les constructions géométriques entre géométrie et algèbre : L’épître d’Abū al-Jūd à al-Bīrūnī », doi
  • Crozet (P.), « De l’usage des transformations géométriques à la notion d’invariant : La contribution d’al-Sijzī », doi
  • Moussa (A.), « The trigonometric functions, as they were in the Arabic-Islamic civilization », doi
  • Thom (P.), « Abharī on the logic of conjunctive terms », doi
  • Street (T.), « Appendix : Readings of the subject term », doi
  • Vaulx d’Arcy (G. de), « La naqla : Étude du concept de transfert dans l’œuvre d’al-Fārābī », doi
  • Rustom (M.), « In memoriam : Michael E. Marmura 1929-2009 », doi

19:2 (2009)

  • Galluzzo (G.), « Averroes and Aquinas on Aristotle’s criterion of substantiality », doi
  • Cerami (C.), « Thomas d’Aquin lecteur critique du Grand Commentaire d’Averroès à Phys. I, 1 », doi
  • Raynaud (D.), « La perspective aérienne de Léonard de Vinci et ses origines dans l’optique d’Ibn al-Haytham (De aspectibus, III, 7) », doi
  • Sidarus (A.), « Un débat sur l’existence de Dieu sous l’égide prétendue d’Alexandre le Grand : Extrait d’une somme théologique copto-arabe du xiiie siècle (Abū Šākir ibn al-Rāhib, Kitāb al-burhān) », doi

19:1 (2009)

  • Houzel (C.), « The new astronomy of Ibn al-Haytham », doi
  • Rashed (M.), « On the authorship of the treatise on the harmonization of the opinions of the two sages attributed to al-Fārābī », doi
  • Wakelnig (E.), « A new version of Miskawayh’s Book of triumph : An alternative recension of Al-fawz al-aṣghar or the lost Fawz al-akbar ? », doi
  • Al-Hassan (A.), « An eighth century Arabic treatise on the colouring of glass : Kitāb al-durra al-maknūna (The book of the hidden pearl) of Jābir ibn Ḥayyān (c. 721 – c. 815) », doi

18:2 (2008)

  • Smith (A. M.), « Alhacen’s approach to “Alhazen’s problem” », doi
  • Panza (M.), « The role of algebraic inferences in Naʿīm ibn Mūsā’s collection of geometrical propositions », doi
  • Thom (P.), « Al-Fārābī on indefinite and privative names », doi
  • Streetman (W. C.), « “If it were God who sent them… :” Aristotle and al-Fārābī on prophetic vision », doi
  • Pormann (P. E.), « Case notes and clinicians : Galen’s Commentary on the Hippocratic Epidemics in the Arabic tradition », doi

18:1 (2008)

  • Ben Miled (M.), « Mesurer le continu, dans la tradition arabe des livres V et X des Éléments », doi
  • Rashed (M.), « Al-Fārābī’s lost treatise on changing beings and the possibility of a demonstration of the eternity of the world », doi
  • Menn (S.), « Al-Fārābī’s Kitāb al-ḥurūf and his analysis of the senses of being », doi
  • Stone (A.), « Avicenna’s theory of primary mixture », doi
  • Marmura (M. E.), « Some questions regarding Avicenna’s theory of the temporal origination of the human rational soul », doi
  • Butterworth (C. E.), « Muhsin Sayyid Mahdi (1926-2007) », doi

17:2 (2007)

  • Hasnawi (A.), « Boèce, Averroès et Abū al-Barakāt al-Baġdādī, témoins des écrits de Thémistius sur les Topiques d’Aristote », doi
  • Vasalou (S.), « Subject and body in Baṣran Muʿtazilism, or : Muʿtazilite kalām and the fear of triviality », doi
  • Raynaud (D.), « Le tracé continu des sections coniques à la Renaissance : Applications optico-perspectives, héritage de la tradition mathématique arabe », doi

17:1 (2007)

  • Rashed (R.), « The celestial kinematics of Ibn al-Haytham », doi
  • El-Bizri (N.), « In defence of the sovereignty of philosophy : Al-Baghdādī’s critique of Ibn al-Haytham’s geometrisation of place », doi
  • Lévy (T.), « L’algèbre arabe dans les textes hébraïques : (II) Dans l’Italie des xve et xvie siècles, sources arabes et sources vernaculaires », doi
  • Houzel (C.), « Roshdi Rashed, Geometry and dioptrics in classical Islam (London : Al-Furqān, 2005) », doi
  • Wirmer (D.), « Book-review. Le Grand Commentaire d’Averroès au De anima et ses lecteurs juifs. C. Sirat et M. Geoffroy, L’original arabe du Grand Commentaire d’Averroès au De anima d’Aristote : Prémices de l’édition (Paris, 2005) », doi
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